Drammen kommunale pensjonskasses (DKP) forretningsidé er å være det beste alternativet for administrasjon og forvaltning av pensjonsordningen for de ansatte i Drammen kommune, samt foretak tilknyttet kommunens virksomhet.
Drammen kommunale pensjonskasses (DKP) forretningsidé er å være det beste alternativet for administrasjon og forvaltning av pensjonsordningen for de ansatte i Drammen kommune, samt foretak tilknyttet kommunens virksomhet.
DKP har som formål å yte pensjoner til medlemmene og deres etterlatte. Målet er å sikre finansieringen av pensjonsutbetalingene på en slik måte at arbeidsgivers tilskudd til pensjonsordningen på lang sikt blir lavest mulig. Dette søkes oppnådd gjennom god kapitalforvaltning og effektiv drift. I tillegg legger pensjonskassen vekt på god service til medlemmene, særlig gjennom informasjon generelt, men også ved individuelle henvendelser.
DKP ble etablert i 1911, og er i kontinuerlig utvikling der vi tar i bruk tilgjengelig ny teknologi og prosesser.
Pensjonskassen er en egen juridisk enhet med 7 faste ansatte og et eget styre. Styret er pensjonskassens øverste organ.
DKP ble vedtatt opprettet 1. januar 1911 av bystyret i Drammen kommune. Pensjonskassen skal forvalte kommunens pensjonsordning for kommunens ansatte og pensjonister og andre pensjonsberettigede.
Pensjonskassen vedtekter finner du her →
Retningslinjer for investeringsvirksomheten beskriver hvordan DKP skal plassere og forvalte sine midler. Disse retningslinjene er nedfelt i kapitalforvaltningsstrategien som er fastsatt av styret. Offentlig regelverk for pensjonskasser vil alltid gjelde for kapitalforvaltningen i DKP. Retningslinjene for investeringsvirksomheten er supplerende til det offentlige regelverk, og ligger innenfor dette.
Strategi for ESG (17.02.2022)
Selskapsvedtekter (26.09.2023)
Retningslinjer for ESG (06.06.2024)
Investeringstrategi DKP (06.06.2024)
Retningslinjer for kapitalforvaltning (06.06.2024)